خوش آمدید

The Void

۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت که باید تماشا کنید


ترس کیهانی یا همان فیلم‌های ترسناک لاوکرافت به عنوان یکی از دلهره آورترین ژانرهای فرعی سینمای وحشت شناخته می‌شود. این ژانر با تمرکز بر ناشناخته‌ها، انزوا، و ذهن انسان به جای اینکه تماماً روی غم و اندوه یک حادثه متمرکز باشد، با تخیلات مخاطبان بازی می‌کند. این داستان‌ها به جای ارواح، قاتلان زنجیره‌ای یا خون‌آشام‌ها، بر احتمالات بی‌پایان وحشت‌های خیالی جهان تمرکز دارند. شخص «هوارد فیلیپس لاوکرفت» با نوشتن داستان‌هایی مانند در کوه جنون، سگ شکاری و ندای کثولهو، اولین کسی بود که به ترس کیهانی اهمیت داد.

تولید آثار این ژانر می‌تواند در سینما چالش برانگیز باشد، اما بسیاری از فیلم‌ها سعی کرده‌اند این وحشت ناشناخته و غیرقابل تصور را به تصویر بکشند. باید توجه داشت همه چیز از داستان‌هایی با تمرکز بر پارانویا گرفته تا پرسش‌هایی در مورد خود واقعیت، وحشت کیهانی را در سینما ساخته است. پس اگر می‌خواهید با آثار شاخص این گونه وحشت آشنا شوید، در ادامه با معرفی ۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت همراه ویجیاتو باشید.

The Void


این فیلم کانادایی محصول ۲۰۱۶ توسط استیون کوستانسکی و جرمی گیلسپی نوشته و کارگردانی شده است و یک داستان مهیج لاوکرافتی از اتفاقات عجیب و غریب مرتبط با گروهی از چهره‌های سرپوش دار مرموز و یک وحشت کیهانی غیرقابل تصور را روایت می‌کند. در حالی که این اثر مستقیماً بر اساس هیچ یک از کتاب‌های لاوکرفت نیست، اما به شدت تحت تأثیر افسانه‌هایی است که لاوکرافت ایجاد کرده است.

داستان این فیلم بدین شرح است که مدت کوتاهی پس از تحویل یک بیمار به بیمارستانی با کمبود کارکنان، یک افسر پلیس حوادث عجیب و خشونت آمیزی را تجربه می‌کند که ظاهراً با گروهی از چهره‌های سرپوشیده مرموز مرتبط است.

Underwater


Underwater

این یکی از جدیدترین فیلم‌های لاوکرافتی است که به مخاطبان معرفی شده و به کارگردانی ویلیام یوبانک و نویسندگی برایان دافیلد و آدام کوزاد ساخته شده است. این فیلم درباره گروهی از محققان اقیانوسی است که در اعماق گودال ماریانا کار می‌کنند. فیلم عناصر لاوکرافتی مانند ترس از ناشناخته و آب‌های عمیق را بررسی می‌کند. باز هم، این فیلم نیز بر اساس هیچ کتاب لاوکرفت خاصی ساخته نشده است، اما تأثیرات غیرقابل انکاری از دنیای آثار او را دارد.

فیلم Underwater با ظاهری نادر از موجودی وحشتناک، حتی با یک نگاه، یکی از بهترین فیلم‌های لاوکرافت در تمام دوران است که به ترس از ناشناخته در اعماق، و اثرات فاجعه بار دیدن یک وحشت کیهانی می‌پردازد. در داستان فیلم خدمه‌ای از محققان اقیانوسی که برای یک شرکت حفاری در اعماق دریا کار می‌کنند، سعی دارند پس از یک زلزله مرموز که مرکز تحقیقات و حفاری آب‌های عمیق آنها را در پایین گودال ماریانا ویران می‌کند، خود را به مکان امنی برسانند.

ادامه مطلب
سایه موشک به سمت ماه می‌رود

Castle Freak


۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت

این فیلم لاوکرافتی محصول ۱۹۹۵ توسط استوارت گوردون و دنیس پائولی کارگردانی و نویسندگی شد و حتی خود شحض لاوکرفت نیز به عنوان یکی از نویسندگان در این اثر حضور داشت. ما در این فیلم بار دیگر، نمونه‌ای از یک ارث اسرارآمیز را می‌بینیم که خانواده‌ای را به ایتالیا می‌برد تا در یک قلعه قدیمی زندگی کنند. Castle Freak اقتباسی آزاد از دو کتاب لاوکرافتی است.

این فیلم در سال ۲۰۲۰ بازسازی شد، اما بازسازی جدیدتر تقریباً به خوبی نسخه اصلی ۱۹۹۵ که هنوز هم یکی از بهترین فیلم‌های لاوکرافت در تمام دوران به حساب می‌آید، عمل نکرد. داستان این فیلم به این شرح است که مردی به همراه خانواده‌اش به ایتالیا سفر می‌کند تا در قلعه‌ای که به تازگی به ارث برده‌اند زندگی کند. اما او به زودی شروع به شک می‌کند که آنها تنها سرنشینان آن قلعه نیستند.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

Daniel Isn’t Real


۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت

یکی دیگر از فیلم‌های جدیدتر در این لیست، «دنیل واقعی نیست»، در واقع بر اساس رمانی از برایان دیلیو به نام In This Way I Was Saved ساخته شده است. با این حال، به دلیل ماهیت خارق‌العاده این وحشت روان‌شناختی و عناصر موجود تاریک، بسیاری آن را تحت تأثیر سبک لاوکرافت نیز می‌دانند. این فیلم به کارگردانی آدام ایجپت مورتیمر از آثار متفاوت‌تر این لیست است.

داستان بدین شرح است که یک دانشجوی تازه‌وارد به نام لوک، که از مشکلات روانی و خشونت خانوادگی نیز رنج می‌برد، تلاش دارد تا با کمک دوست خیالی دوران کودکی‌اش به نام دنیل، از پس مشکلات بر بیاید اما پس از مدتی رفتارهای دنیل پرخاشگرانه می‌شود و لوک را مجبور به انجام خواسته‌هایش می‌کند.

A Cure for Wellness


۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت

فیلمنامه «درمانی برای سلامتی» توسط جاستین هیث نوشته شده است که در کنار کارگردان فیلم، گور وربینسکی، داستان را با الهام از رمان The Magic Mountain نوشته توماس مان ساخته است. این فیلم علیرغم اینکه بر اساس کتابی از لاوکرافت ساخته نشده است، اما مخاطبان در سراسر جهان می‌توانند بسیاری از عناصر برگرفته از اسطوره‌هایی را که لاوکرافت خلق کرده است، ببینند.

این فیلم ترسناک روان‌شناختی داستان لاکهارت، یک مدیر اجرایی جوان شرکت مالی و جاه طلب است که به یک مرکز سلامتی مرموز در آلپ سوئیس فرستاده می‌شود تا مدیر عامل شرکتش، رولاند پمبروک را بازیابی کند. آنچه در ادامه می‌آید مجموعه‌ای از اکتشافات تکان دهنده در مورد ماهیت «درمان‌هایی» است که بیماران در آبگرم انجام می‌دهند، داستانی هولناک از اینکه چگونه بیماران عاقل را می‌توان با آزمایش در یک موسسه روانی دیوانه کرد، و تلاش برای زندگی دائمی که عواقب فاجعه باری دارد.

Event Horizon


۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت

با ترس شدید لاوکرفت از ناشناخته‌ها و فضا، نباید خیلی تعجب آور باشد که چند فیلم با مضمون فضایی در اینجا پیدا کنیم. یکی از بهترین فیلم‌های فضایی و بهترین فیلم‌های لاوکرافت در تمام دوران‌، همین «افق رویداد» به کارگردانی پل دبلیو. اس. اندرسون است. افق رویداد داستانی وحشتناک است که به فضانوردان و مسافران فضایی تفسیری از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد در صورت عبور از سفرهای فضایی به سمت ناشناخته می‌گوید.

ادامه مطلب
دادمرز صاحب مدال برنز قهرمانی جهان شد

در برخورد با فضا و ناشناخته‌ها و همچنین جنون، جای تعجب نیست که این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های لاوکرافت مورد توجه قرار گیرد. داستان این فیلم بدین شرح است که یک خدمه نجات در حال بررسی یک سفینه فضایی است که در یک سیاهچاله ناپدید شده و اکنون بازگشته است، البته با شخص یا چیز جدیدی در سفینه فضایی.

Hellboy


۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت

به طور سنتی وقتی به پسر جهنمی فکر می‌کنید، احتمالاً ذهن شما مستقیماً به این نتیجه نمی‌رسد که این اثر یک فیلم لاوکرافتی محسوب می‌شود. با این حال، به لطف فرقه‌ها، جهش‌یافته‌ها، هیولاها، جادو و احتمال شری که پایان‌بخش جهان است، در دسته لاوکرافت قرار می‌گیرد. اگر حرف من را باور نمی‌کنید، فقط به شخصیت آبه ساپین (با بازی داگ جونز) نگاه کنید و به من بگویید که این یک موجود کاملاً لاوکرافتی نیست. پسر جهنمی در ابتدا توسط گیرمو دل تورو در سال ۲۰۰۴ زنده شد که در مقایسه با نسخه بازسازی شده ۲۰۱۹ بسیار محبوب‌تر بود.

ران پرلمن در شخصیت پسر جهنمی، در حالی که یاد می‌گیرد چکونه در زندگی در دنیای انسان‌ها خودش را هدایت کند، در عین حال با یک پیشگویی شیطانی عظیم روبرو می‌شود که او کلید اصلی آن است. این فیلم یک داستان خیره‌کننده دارد، با بسیاری از عناصر خارق‌العاده و افسانه‌ای و عناصر لاوکرافت که شما را درگیر می‌کند و همچنین آن را به یکی از بهترین فیلم‌های لاوکرافت در تمام دوران تاریخ سینما تبدیل می‌کند.

Annihilation


۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت

فیلم Annihilation توسط الکس گارلند نوشته و کارگردانی شده است؛ این اثر سینمایی تیم کوچکی از دانشمندان را به نمایش می‌گذارد که وارد یک منطقه بیگانه مرموز و همیشه در حال رشد می‌شوند که محل سقوط یک شهاب سنگ را احاطه کرده است. همانطور که زمان و فیزیولوژی به تدریج محو و تحریف می‌شود، گروهی برای بررسی به سمت منطقه حرکت می‌کنند، و اینجاست که موجودات مرگبار و سرنوشت‌های وحشتناک عجیب و غریب برای این تیم شروع می‌شود.

با این حال، عناصر لاوکرافتی فیلم صرفاً سطحی نیستند و داستان تمایلات خود تخریبی و دگردیسی هم در روابط انسانی و هم در خود زندگی ارگانیک را بررسی می‌کنند. با انجام همه اینها و بیشتر، Annihilation به راحتی یکی از بهترین فیلم‌های لاوکرافتی است که تا به حال ساخته شده است. در این اثر در حالی که نه تنها از عنصر وحشت در ژانر لاوکرافت استفاده می‌شود، بلکه از شگفتی وجود ماورایی نیز استفاده می‌کند.

In the Mouth of Madness


۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت

اگر از طرفداران لاوکرافت هستید، ممکن است اینجا نشسته باشید و فکر کنید که آیا این عنوان ارتباطی با آثار لاوکرافت دارد یا نه، خب باید بدانید که این عنوان نمایشنامه‌ای است بر روی عنوان رمان لاوکرافتی در کوه‌های جنون، داستانی درباره اعماق جنون. فیلم In the Mouth of Madness به نویسندگی مایکل دی لوکا و کارگردانی جان کارپنتر، داستان جان ترنت (با بازی سام نیل) و مجموعه‌ای از هبوط برخی به سمت جنون را روایت می‌کند که با مردی با چشمان جهش یافته شروع می‌شود.

ادامه مطلب
بدنه وزنه برداری سرزمین باید سریعتر جوان می‌شد_تاشکن

سم نیل با دنیای ترسناک لاوکرافتی غریبه نیست، بنابراین او شخصیت خود را به خوبی زنده می‌کند و اغلب آنها را مناسب با سبک لاوکرافت به نمایش می‌گذارد. باید توجه با رویاپردازان پشت این فیلم، شایسته است که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های لاوکرافت شناخته شود. داستان این فیلم بدین شرح است که یک محقق بیمه شروع به کشف این می‌کند که تأثیر کتاب‌های یک نویسنده ترسناک بر طرفدارانش بیش از الهام بخش است.

The Call of Cthulhu


۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت

با فیلم ندای کوثولهو اکنون ما واقعاً در حال ورود به معرفی آثار خوب این فهرست هستیم. این فیلم تقریباً به همان اندازه که واقعاً لاوکرافتی است، بر اساس رمانی به همین نام در سال ۱۹۲۶ است که گفته می‌شود یکی از اولین نمونه‌های وحشت کیهانی است که لاوکرافت پیشگام آن در نظر گرفته می‌شود و به موضوعات وحشتناکی مانند بی اهمیتی می‌پردازد. انسان‌ها در این جهان سرد و بی احساس، با وحشت‌هایی روبرو می‌شوند که فراتر از درک ما هستند. این فیلم در سال ۲۰۰۵ به کارگردانی اندرو لمن و نویسندگی شان برانی ساخته شد و داستان مرد جوانی با بازی مت فویر را روایت می‌کند که در حالی که نامه‌های عموی فقید خود را بررسی می‌کند، ناگهان با نکاتی در مورد فرقه کوثولهو روبرو می‌شود.

این گروه فرقه‌ای باستانی از عبادت کنندگان است که سعی می‌کنند به وحشت کیهانی کمک کنند تا از محدودیت‌های خود فرار کند و وحشت خود را در جهان آزاد کند، همانطور که او در دوران باستان این کار را انجام می‌داد. هر فرد با شروع به شنیدن ندای کوثولهو به جنون فرو می‌رود و این وحشتناک است. بنابراین منطقی است که فیلمی که بیشترین ارتباط را با کتاب‌ها و داستان اصلی لاوکرافت دارد، راه خود را به فهرست بهترین فیلم‌های لاوکرافت در تمام دوران باز خواهد کرد.

The Lighthouse


The Lighthouse

فانوس دریایی که گفته می‌شود از بسیاری آثار کلاسیک از بهشت گمشده جان میلتون تا کل افسانه‌های لاوکرافت الهام گرفته شده است، داستان دو فانوس بان را روایت می‌کند که در جزیره‌ای دورافتاده در نیوانگلند دهه ۱۸۹۰، ناامیدانه تلاش می‌کنند به سلامت عقل خود بچسبند تا پاک آن را از دست ندهند. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی رابرت اگرز با کمک نویسندگی مکس اگرز، با شخصیت افرایم وینسلو (با بازی رابرت پتینسون) شروع می‌شود، او یک فانوس‌دار تازه کار است که زیر نظر فانوس‌بان با تجربه توماس ویک (ویلم دافو) سر کار می‌رود.

کار در انزوا آسان نیست؛ مخصوص زمانی که ویک فاش می‌کند که دستیار قبلی‌اش را از دست داده، زیرا او پس از حضور در این مکان عقلش از بین رفته! پس در این شرایط وینسلو نیز پس از دیدن کابوس‌های شیاطین دریایی و شناور شدن در دریا برای خودش این سرانجام را تصور می‌کند. در ادامه از انزوا در جزیره، این دو به آرامی به سمت جنون فرو می‌روند، توهم دارند و با یکدیگر دشمنی می‌کنند. همچنین هر دو نفر پری‌های دریایی و وحشت‌های غیرقابل توصیفی را می‌بینند تا اینکه در نهایت هر دو به یکدیگر حمله می‌کنند و هلاک می‌شوند، اما به آسانی و بدون درد.

ادامه مطلب
دقت به نهاد خانواده در نظام سلامت جوامع - تاشکن

Jacob’s Ladder


Jacob’s Ladder

نردبان جیکوب دارای تأثیراتی است که به کتاب تبتی مردگان نسبت داده می‌شود، که برخی معتقدند یکی از الهامات کتاب نکرونومیکون لاوکرافت بوده است، زیرا اغلب به آن کتاب مردگان نیز می‌گفتند. این فیلم در سال ۱۹۹۰ به کارگردانی آدریان لین و نویسندگی بروس جوئل روبین ساخته شد. و داستان جیکوب سینگر (با بازی تیم رابینز)، کهنه سرباز جنگ ویتنام را روایت می‌کند که از اختلال اضطراب پس از سانحه رنج می‌برد که او را با توهم و پارانویای شدید آزار می‌دهد.

جادوی فیلم در وهم آلود بودن آن در هر دو سطح روان‌شناختی و فراطبیعی نهفته است، و این جادو باعث ایجاد اشتیاق در بینندگان برای حل «راز» می‌شود، زیرا ما شروع به همدردی با شخصیت جیکوب می‌کنیم که تیم رابینز آن را تا حد کمال عالی بازی می‌کند. این یکی از آن فیلم‌هایی است که قبل از اینکه به شما نتیجه‌گیری تلخی بدهد، همه چیز را زیر و رو می‌کند و در ذهن شما می‌چرخد. کاوش در وحشت روانشناختی یکی از مهم‌ترین عناصر آثار لاوکرافت است که نزول وحشتناک جنون را بررسی می‌کند و وحشت‌های غیرقابل درک فراوانی که می‌توانند در آن نقش داشته باشند. با تمام این عناصر، Jacob’s Ladder به راحتی یکی از بهترین فیلم‌های لاوکرافت در تمام دوران است.

Dark City


Dark City

شهر تاریک به کارگردانی الکس پرویاس و نویسندگی او در کنار لم دابز و دیوید اس. گویر، آنقدر از الهامات موجود در آثار لاوکرافت نشأت می‌گیرد که تشخیص دقیق هر یک از آنها دشوار است. داستان این فیلم بدین شرح است که مردی با خاطرات گذشته‌اش دست و پنجه نرم می‌کند، که شامل همسری می‌شود که نمی‌تواند به یاد بیاورد و دنیای کابوس‌آمیزی که به نظر می‌رسد هیچ‌کس دیگر هرگز از آن بیدار نمی‌شود.

فیلم درباره مردی به نام جان مرداک (با بازی روفوس سیول) است که ناگهان در وان هتل از خواب بیدار می‌شود. جان نمی‌تواند چیزی را به خاطر بیاورد و متوجه می‌شود که دچار فراموشی شده است. در واقع به نظر او از صحنه جنایتی فرار کرده که انجام آن را به خاطر نمی‌آورد. در ادامه جان در جستجوی خود برای کشف اینکه واقعاً چه کسی است، شروع به تحقیق می‌کند. او در این کاوش متوجه می‌شود که می‌تواند واقعیت را به میل خود تغییر دهد و از آن برای فرار استفاده کند. این فیلم تاریک است و داستان فوق العاده‌ای دارد که به تغییر واقعیت می‌پردازد و به راحتی آن را به یکی از بهترین فیلم‌های لاوکرافت در تمام دوران تبدیل می‌کند.

The Thing


The Thing

بدون شک فیلم «The Thing» هنوز هم یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک لاوکرافت در تمام دوران به حساب می‌آید، آن هم با پیوندهای خیره‌کننده با لاوکرافت در کتاب کوه‌های جنون. این فیلم به کارگردانی جان کارپنتر و نویسندگی بیل لنکستر، داستان گروهی از محققان در یک سفر تحقیقاتی در قطب جنوب را روایت می‌کند. دانشمندان تحقیقاتی از دیدن هلیکوپتری که بر فراز کمپ آنها در وسط ناکجاآباد پرواز می‌کند و به سگی که به نظر می‌رسد یک سگ سورتمه است شلیک می‌کند، شوکه شده‌اند. سگ موفق به زنده ماندن می‌شود و این گروه در ادامه با موجودی بیگانه روبرو می‌شوند که آن‌ها یکی پس از دیگری نابود می‌کند.

ادامه مطلب
نسخه ارزان ویژن پرو با تراشه آیفون و بدون نمایشگر خارجی خواهد بود

این گروه از کاوشگران به سرعت متوجه می‌شوند که چرا هلیکوپتر مشغول شلیک به آن سگ بود، زیرا آن موجود به ظاهر سگ، فقط یک سگ ساده نیست. این موجود ارگانیسم عجیبی است که به آنهایی آسیب می‌رساند حمله می‌کند، مصرف می‌کند و شکل آنها را جذب می‌کند تا خود را به چیزی هیولایی تبدیل کند. در ادامه مک‌ریدی (با بازی کرت راسل)، خلبان هلی‌کوپتر مدبر و دکتر کوپر (ریچارد دیزارت) شروع به کار می‌کنند تا خدمه را در برابر این موجود ناشناخته و عجیب به سمت مکانی امن هدایت کنند. این فیلم اغلب به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های لاوکرافت در تمام دوران و همچنین یکی از شناخته شده ترین‌ها در نظر گرفته می‌شود.

Alien


Alien

این فیلم به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فرنچایزهای فرهنگ پاپ نیاز به معرفی کمی دارد. زادگاه زنومورف، ادای احترام به تخیل وحشتناک زیبای اچ.آر. گیگر، و داستانی که راه های زیادی برای کشف دارد (جایی که انسان‌ها به ندرت در برابر شانس‌های به ظاهر غیرممکن کیهانی پیروز می‌شوند)، و ناگهان دستور یکی از بهترین فیلم‌های لاوکرافت را دریافت می‌کنید. این اثر تماشایی برآمده از ژانر ترسناک و علمی تخیلی، با داستان دن اوبنون و رونالد شوست به کارگردانی ریدلی اسکات، مجموعه‌ای را به وجود آورد که در آن به بررسی وحشت یک گونه شکارچی راس ناشناخته فضایی می‌پردازد که انسان‌ها در برابرش امیدی به زنده ماندن ندارند.

داستان فیلم ساده است؛ خدمه یک فضاپیمای تجاری پس از بررسی یک انتقال ناشناخته با یک شکل زندگی مرگبار و بیگانه به نام زنومورف مواجه می‌شوند. پس از این رویارویی ترس از جهان ناشناخته در فرانچایز فیلم نفوذ می‌کند که یکی از عناصر لاوکرافتی است که همه آن را دوست دارند. بیگانه با مقدار مناسبی از ترکیب دو ژانر ترسناک و علمی تخیلی، افسانه‌ها و بیگانگان، یک فیلم کلاسیک بسیار دوست داشتنی است و بسیاری آن را بهترین فیلم لاوکرافتی در تمام دوران می‌دانند.

کلام پایانی درباره فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت


 فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت

ژانر لاوکرافت یا وحشت کیهانی، یک ژانر در حال گسترش است؛ مخصوص با تولید بازی‌ها، ادبیات داستانی و فیلم‌هایی که همیشه از افسانه‌های باورنکردنی الهام گرفته شده از لاوکرافت ساخته می‌شوند. اگر از قبل طرفدار این ژانر نبوده‌اید، به چند مورد از این آثار موجود در فهرست ما در ویجیاتو فرصت دیده شدن دهید، زیرا لاوکرافت راهی برای ورود به زیر پوست و البته روان شما دارد که هیچ نویسنده دیگری نمی‌تواند آن را انجام دهد. همچنین در نظرات به ما بگویید که به نظر شما کدام فیلم‌های لاوکرافت بهترین هستند؟!



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها